columns

Enkeltje veerboot retour en gekuist naakt

Hospices, die niet meer kunnen functioneren, omdat gemeentes te weinig geld hebben terwijl de Kamer roept ‘’ieder moet kunnen sterven waar hij wil’’ en Martin bazelt dat ‘’het’’ moet kunnen? Zeker a la PGB? Zorgverzekeraars laten oplossen = rek de procedure en besluitvorming lang genoeg, is het niet meer nodig…

 

Mag je vluchtelingen met geld vragen, bij te dragen aan opvang en verzorging? Uiteraard; burgers betalen immers ook voor sociale voorzieningen. Mag je voorrang verlenen aan asielzoekers met verblijfsvergunning voor toeslagen en woning? Nee, want deze ongelijkwaardigheid is niet uit te leggen. We betalen steeds meer, krijgen minder en bovendien is zelfredzaamheid, solidariteit en participatie het credo; dan past het niet, om nieuwkomers voor te trekken.

Ondertussen dreigt Europa met exit uit Schengen voor Griekenland. Daar is men vooralsnog niet geïnteresseerd, een leidene rol te nemen bij echte grensbewaking. Het land heeft zich in de crisis ingenesteld, aldus de kritiek, en wacht rustig af. Lijdende rol & hand ophouden dus. Immers, nietsdoen loont. Oh ja, en dan het Plan Samson  enkeltje veerboot retour; willige landen vangen op (da’s even fijn voor de sociale voorzieningen) terwijl de onwilligen eventueel gaan meebetalen?  En Turkije raakt dan ook nog extra vluchtelingen kwijt? Slap, dom, visieloos en vooral niet probleem-oplossend. EU-uitholling omdat solidariteit mogelijk afgekocht kan worden terwijl wel de hand opgehouden mag worden?  Schaf de EU af, laat ieder land weer zelf de zaken regelen. Met grensbewaking, eigen valuta en eigen beleid. Verspilt gegarandeerd minder miljarden en is waarschijnlijk veel efficiënter.

 

Eigen cultuur en waarden/normen verloochenen, alleen maar om business deals te sluiten? Italië heeft blote kunstwerken verhuld voor de komst van Irans president Rohani. Is dat de nieuwe Europese aanpak? Buigen voor niet-Westerlingen? Mogen we straks alleen nog gekuiste musea-tentoonstellingen bewonderen? Waar zijn we mee bezig; past het niet, kijk je toch gewoon weg?

 

Lagarde wil nog wel een keer baas zijn van het IMF. Ondertussen hagelt het kritiek op de discrepantie tussen Europa’s wil tot blijvend leiderschap en sterk veranderd globaal economisch speelveld. Maar Duitsland, Frankrijk, Engeland en USA zullen ’t wel doordrukken. Die herbenoeming. Terwijl het IMF toch steeds bij haar ‘’klanten’’ pleit voor een versterking van de competitie, staat een regionaal monopolie met voorkeursbehandeling van eigen landen daar haaks op. Onafhankelijk en EU-economisch van belang, nietwaar?

 

Maar dat is precies het punt: voor de politiek is belangenverstrengeling en zelfverrijking gewoon goed geworden en dus acceptabel. Nu weer de oud-directeur van het ECN, het belangrijkste adviesorgaan voor energie (semioverheid); niet alleen verdiende hij met zijn fulltime baan al puik, maar daarnaast kocht hij zelf windmolens, ving bijna 5 miljoen subsidie en verdiende ruim 1 miljoen eraan. Het ECN is niet winstgevend en leed in 2014 een verlies van ruim 16 miljoen, en het MvEZ verstrekte in 2015 nog extra geld om het begrotingsgat daar te dichten. Overigens is Stam niet de enige profiteur; ditzelfde geintje halen ook accountants en belastingadviseurs van kantoor WEA Accountants en Adviseurs uit - gespecialiseerd in windenergie en overheidsadviseurs. Maar niemand vindt dit verder opzienbarend.

 

Het dansje in de sneeuw van Davos is weer over; Frenkel, de chef-econoom van het IMF en prof aan de Uni van Chicago was wel bereid tot een interviewtje. Want hij is niet blij. Het wordt tijd voor een normalisering van de geldpolitiek, vindt hij. Dat centrale banken in de financiële crisis ongewone maatregelen kozen om in te springen, waar markten faalden, is nog tot daar aan toe. Maar niet dat het nog steeds voortduurt. En in plaats van het leuteren over kosten van normalisering, zou gesproken moeten worden over kosten van het instandhouden daarvan; want de vervelende bijwerkingen van dit ‘’medicijn’’ zijn laksheid en desinteresse bij politici voor echte hervormingen en meer (riskante) leningen omdat de rente toch maar 0% is. Ofwel, je moet geen kapotte thermometer nemen om de koorts van de patiënt op te nemen en ophouden, de economische situatie alleen door de bril van financiële markten te zien.

 

Kamerleden die zelf opstappen, krijgen gewoon 3 jaar wachtgeld. Dankzij Pechtold, die eerder weigerde, deze regeling verder aan te passen. Niet alleen bedonder je als Kamerlid zo de burger, die je gekozen heeft; je verlaat je post ook eerder dan was afgesproken. Voorbeeldfunctie? Wassen neus, maar je wordt wel beloond. We zijn allemaal gelijk? Schei toch uit. Als burger krijg je niks bij eigen vertrek. 

 

Ook zonder TTIP weet de USA de markt te ‘’reguleren’’….In de onderhandelingen over de miljardendeal ‘’ verkoop Lumileds naar China’’ werd Philips onder druk gezet; volgens de FAZ zou ook een Amerikaans bedrijf interesse getoond hebben. Toen na lange onderhandelingen uiteindelijk voor China werd gekozen, verscheen ineens – na de niet-acceptatie van het lagere VS-bod  - de reguleringsinstantie voor Buitenlandinvesteringen op toneel. Of de Philips managers zich wel realiseerden, dat deze deal importrestricties voor huidige Philips producten zou kunnen opleveren. De verkoop is thans van de baan. Men bleek bij het hoofdkantoor een dergelijke situatie te hebben onderschat…

 

De Polen willen wel de leiding nemen in Europa. De minister van BuZa belooft, dat een Poolse leidende rol bijdraagt aan een sterker, flexibeler en solidarisch Europa. David, je bent dus overbodig. De nationaal-conservatieve Poolse regering vindt dat het ‘’geschil’’  met de EU over nieuwe wetgeving een kunstmatige strijd is om de talrijke EU problemen zoals migratie, Russische agressie tegen Oekraïne, eventuele Brexit en de zich voortslepende Eurocrisis te verdoezelen. Burgers verwachten realistische oplossingen! Dus niet mauwen over Poolse wetten maar corrigeren van deformaties binnen de EU is het advies. Nou, Juncky, Martin en Timmy, maak jullie borst maar nat.

 

Angst heerst in het Koningshuis van Saoedi Arabië. Binnenkort dreigt de eindeloze geldstroom voor luxusyachten, harem en militaire wapens op te drogen. De lage olieprijs is schuld. En er zijn ruim 7000 prinsen en andere luiwammesen, die allemaal luxe verwend willen worden. Dat weliswaar fracking – de zo omstreden schaliegaswinning – hierbij ondanks ernstige milieubezwaren juist bijdraagt aan de afbraak van het winstgevende model van bedenkelijke olie/gasmachthebbers, is dan een prettig voordeel. Want wie niet meer in staat is, zijn op onderdrukking, vriendjespolitiek en geld gebaseerde regime te financieren, zou wel eens uit het paleis gedonderd kunnen worden. Of dat nou in Kazachstan is, of Azerbeidzjan, of bij de IS, waar soldaten nog maar 50% van het beloofde salaris krijgen door tegenvallende olieopbrengsten is om het even. Het wachten is op verdere destabilisatie van de regio met een nieuwe golf aan vluchtelingen. Maar de angst, die gevoed wordt door dit geopolitiek-/strategische argument mag niet regimes rechtvaardigen, die onderdrukken. Evenmin staat grondstoffenrijkdom gelijk aan een tevreden, gezonde en gelukkige bevolking. In tegendeel; deze landen worden dictatoriaal geregeerd; corruptie & bureaucratie viert hoogtij en burgeroorlogen verscheuren land en volk. Kijk naar Nigeria, Chad, Soedan (en ook Myanmar). Tijd dat er ander, beter heerser schap komt. Op lange termijn is het einde van de olie-regimes in zicht. Want vraag/aanbod raakt uit balans. Hoe vroeger mensen in de betrokken landen zich voorbereiden, om op een andere manier hun geld te verdienen, hoe beter.

 

Geen cent gaat meer naar Griekenland, riep Mark ooit. Nou, het ging en zal altijd weer gaan. Nu roept Mark, dat Turkije niet hoeft te rekenen op meer geld voor opvang van vluchtelingen. Echt wel, want 3 miljard is maar de start voor het genoegen, om met de duivel op 1 kussen te liggen. Pechtold vindt, dat het nu tijd is, om de Europese begroting te hervormen – zodat niet 50 maar 70% van het geld verspild kan worden? - en dat peperdure hobbyisme van de EU kan dan wel gefinancierd worden met een kleine extra EU-energieheffing (Schäuble’s plan, maar dan voor EU in plaats van vluchtelingen). Burger de klos, dictatoren en EU-politici vullen hun zakken nog voller. En laten we daarnaast vooral de miljoenen van Assad ongemoeid; blijven we graag belastingparadijs voor grote bedrijven en sturen wapens en daarna hulporganisatie naar oorlogsgebieden. Business as usual. 

 

Een prominent religieuze leider in Saoedi Arabië heeft met een Fatwa het schaakspel verboden. Net zoals alcohol en geluksspelen is schaak het werk van de duivel. Het maakt rijken arm, en armen rijk; leidt tot vijandigheden en tijdverspilling, vindt hij. Terug in de tijd in plaats van vooruit.

 

Het lijkt net een mantra, waar de EU zelf het meest in geloofd; ‘’we doen het best wel goed”. Zo de conclusie van de EC; Europese steunprogramma’s tijdens de eerste periode van de financiële crisis werkten toch echt! Men was weliswaar onvoorbereid in 2008, maar nam snel de rol van manager en groeide in de rol. LOL!!! De doelstellingen van de landen werden gehaald (????); begrotingstekorten gingen omlaag (waar?) er kwamen structurele hervormingen (wel in Spanje, Portugal, maar niet in Italië en Frankrijk en Griekenland, om maar een paar te noemen). Maar het was wel zo dat landen verschillend werden behandeld in vergelijkbare situaties. Understatement par excellence…En oh ja, tekortkomingen en zwakke controles waren eigenlijk wel minpuntjes. Kleinigheidje hou je altijd, nietwaar. Hoe de EC tot deze verheffende conclusie kwam? Onderzoek van 5 steunprogramma’s in Hongarije, Letland, Roemenië, Ierland en Portugal. Huh? Dat zijn inderdaad belangrijke kernlanden, zeg. Ondertussen heeft Italië met de EU na ruim 1 jaar onderhandelen het voor elkaar. De problemen van de Italiaanse banken worden opgelost, doordat er een ‘’garantiemechanisme’’ is gevonden (guttegut, in welk duister hol?) om de verkoop van bad-credits te realiseren. Zo kom je er makkelijk van af. Supermario-trucje? Helaas, details zijn uiteraard geheim. 

 

Een haalbaarheidsstudie gaf groen licht in Zwitserland; het goederenverkeer vindt daar in de toekomst ondergronds plaats; technisch en economisch is het haalbaar. Het eerste traject gaat van Midden Zwitserland naar Zürich en kost 3,5 miljard. 2030 zijn de buizen operationeel en kunnen goederen efficiënt en milieuvriendelijk vervoerd worden. Verdere tunnels en ondergrondse trajecten gaan door heel Zwitserland gepland en gebouwd worden. Doel is, om het goederenverkeer vanuit overal in Zwitserland van straat naar ondergrond te verplaatsen. Van Geneve tot St. Gallen en van Basel tot Luzern, bijvoorbeeld. Wauw.