Spanje Nieuws

De vervuiler betaalt niet

Er worden door de PP Madrid geen sancties opgelegd aan de regionale afgevaardigde en afgetreden senator Granados, toen bekend werd, dat hij een Zwitserse bankrekening met ruim 1,5 miljoen had. Hadden de Zwitsers de Spanjaarden verteld. En dus moest hij wel toegeven. Maar…dat geld was verdiend als investeringsbankier, noch voordat hij de politiek inging. Ja hoor. Inmiddels heeft meneer zijn inkomens en belastingaangiftes gepubliceerd. Keurig. Al zou ik er alleen over nadenken, om de wijziging in mijn ‘’vermogensopgaaf’’ niet op te willen geven; de hoogte van de boetes hiervoor maakt je zo duizelig, dat je zelf de vermindering – het ging toch om vermogen met een fluctuatie van 20.000,00? – nog moet opgeven. Weer 150,00 naar de belastingconsulent. Voor wat? Spekken van de consulent en de staat. Want enige compassie met Lena? Nee, die zou de PP niet hebben. Politieke of parlementaire onschendbaarheid versus 0,0 recht als burger. Maar we zijn allemaal gelijk, nietwaar?

Het werd de ‘’groene verzekering’’ genoemd: een van de meest ambitieuze milieuwetten die in 2007 was aangenomen. Duizenden bedrijven en ondernemingen met potentieel gevaarlijk of besmettelijke activiteiten werden verplicht om garanties te stellen in geval van een ongeluk; “de vervuiler betaalt’’ was het credo. 320.000 bedrijven moesten zich verzekeren. En nog iedereen herinnerde zich de ramp van Aznalcollar, die het National Park Donana ernstig vervuilde (ik heb daar eerder over geschreven). Maar de PP voorziet nu een aanpassing van juist deze wet, waardoor 98 % (!!!!) van deze bedrijven vrijgesteld wordt van de verplichting voor deze groene verzekering. Dus nog maar ruim 5000 bedrijven hoeven deze af te sluiten. Officieel wordt gezegd, dat de wetgeving zo ambitieus was destijds, dat de financiële garanties helemaal niet gegeven konden worden. En op last van het ministerie werd implementatie steeds uitgesteld en was er eigenlijk nooit iets gebeurd, wat om uitvoering vroeg…Het ministerie van milieu stelt nu, dat bedrijven, die een laag risico vormen voor het creëren van milieuschade en met een lage incidentie van ongelukken, gerust vrijgesteld kunnen worden van deze verzekering. Cement-/Chemische-/Nucleaire en andere ‘’hoog risico”- industrie zitten er wel nog in. Praktisch generaal pardon dus en een uiterst dun veiligheidsnetje voor als er toch eens mis mocht gaan. Waar vroeger de regering het zeggen had over de graad van verantwoordelijkheid van een bedrijf, is het nu het bedrijf zelf, dat bepaalt, hoeveel verzekerd wordt op basis van een risico analyse. De vervuiler betaalt, maar dan vrijwillig, aldus Greenpeace Spanje. Het zal betekenen, dat milieugroeperingen bij eventuele rampen gedwongen worden om jarenlang te procederen en daar hun geld aan te besteden, om betaling van de ellende af te dwingen. En in afwezigheid van een garantie betaalt uiteindelijk? Niemand. Gezien in Galicië, met die olietanker.

Als gevolg van wijzigingen, die de regering aan de energiesector heeft opgelegd, gaat Iberdrola ruim 30% minder investeren in Spanje en stoppen met investering in duurzame energie. Men gaat zich concentreren op activiteiten in Engeland, USA, Mexico en Brazilië. Slecht voor Spanje en haar consumenten. Maar ze maken elders genoeg winst. No pasa nada. Ondertussen lopen rechtszaken tegen de eenzijdige contractbreuk van de regering voor o.a. solar/photovoltaik installaties, waarbij subsidies, die voor vele jaren waren gegarandeerd, door de crisis en geldgebrek gewoon afgebroken, gereduceerd en gestopt werden. De regering van Abu Dhabi heeft internationale arbiters ingehuurd. Maar de Hoge Raad in Spanje had recent geoordeeld, dat de korting in het subsidiesysteem niet tegen het legale recht van de investeerder indruiste, en dus mocht het(?). De kans op succes wordt laag geschat. De regering verandert eveneens het systeem voor bepaling van de Electra prijs, om zogenaamd een stabiel, legaal systeem voor de sector te creëren. En de consument? Die zou hiermee op vooruit gaan. Leest mooi, maar ik wacht op de eerste rekening. 

Spanje dacht de boel nog eens te kunnen bedonderen. Ze waren eerder gewaarschuwd, dat belastingplannen niet verenigbaar waren met EU recht. In 2000. Desondanks legde Spanje vanaf 2002 tot 2013 een zogenaamde centimo sanitario op de brandstof. Ten behoeve van het gezondheidssysteem. Daarmee ontvingen ze ruim 13 miljard. Maar, het Europese Gerechtshof oordeelt nu anders nadat een Catalaans transportbedrijf een klacht had ingediend: dit is niet rechtmatig, omdat niet bewezen kan worden, dat het te goede kwam aan het beoogde doel. Want een dergelijke extra belasting op brandstof moet wel voor een concreet doel plaatsvinden. Tja, en dat geld vloeide natuurlijk overal naartoe, behalve naar de gezondheidszorg. Dus nu moeten ze het teveel betaalde teruggeven. Spanje probeerde nog even te ‘’schikken’’ of ‘’middelen’’ aangezien ze voorafgaande de invoering overleg hadden met de EU commissie, dus moest de verantwoordelijkheid toch op zijn minst gedeeld worden? Echt niet. Hoe terugkrijgen? Nou, dan moet je bewijs overleggen. Wat voor bewijs precies, en hoe? Is onduidelijk. Afgezien van gezichtsverlies betekent dit ook een grotere druk op het budget, want deze miljarden hebben ze niet zomaar op de plank. Maar ze zullen wel een manier vinden om de wijze van terugvordering zo moeilijk te maken dat men er niet aan begint. Bedrijven hebben het mogelijk makkelijker via belastingaangiftes. Enne, is de cent nu alweer eraf? Welnee….dus vanaf nu, Joost, bonnetjes bewaren. Ge weet maar nooit of ik ze nog kann terugvragen. Die centen.

Last but not least is er sprake van een mogelijke geheime garantieregeling voor Sacyr – het Spaanse boevenbouwconsortium – mocht Panama uiteindelijk toch niet voor de meerkosten van het Panamakanaal willen betalen. De Spaanse Staat – pardon het belastinggeld - staat garant. Gaan straks gewoon nog een paar belastingen omhoog, of opcenten bij de brandstof (doel Panamakanaal is concreet, nietwaar?) of verzinnen ze nieuwe pesterijen en afdrachten voor de gewone burger. Wat dacht je van zonne-uren belasting of een langs-het-strand-loop-toeslag?