Spanje Nieuws

Fun under the sun?

De Engelse krant kopte ‘’ no fun under the sun’’ over het feit, dat ruim 40.000 Britten alleen uit de provincie Alicante vorig jaar Spanje hebben verlaten. En waarom? Omdat ze niet happy zijn. Niet alleen door crisis, werkeloosheid, maar vooral omdat de Britten zich niet willen aanpassen noch de taal leren. Bloody Blits. Een ruim een half miljoen niet-Spanjaarden vertrok uit het land. Waaronder dus vooral Britten, maar ook Duitsers, Zwitsers, Ecuadorianen, Roemenen etc. De ‘’niet geheel onbemiddelden’’ vooral door de wijzigingen in de belastingwetgeving, het lastiger toegankelijk zijn van gezondheidszorg en verder gepest (o.a. over booteigendom en huizenverhuur). Weg dus ook hun uitgaven, goed voor economie, horeca etc. Maar hoera, wel 1500 Russen kwamen. Moet je blij mee zijn…

Het kan wel. Een reisorganisatie werd gedwongen, haar arrangement inclusief stierenvechten, aan te passen als gevolg van druk vanuit sociale netwerken. De Asociación Animalista Libera had op de website Change.org de reisorganisatie Nautalia Viajes/Madrid gedwongen, haar special aanbod voor mei te veranderen: geen stierenvechten dus. En Aguirre, die vindt dit schandalig: ben je tegen stierenvechten, ben je tegen Spanje. Nou, dan ben ik dus hartstikke anti-Spanje; net deze tuttekop – de ex-PP-premier, die vindt, dat ze op de Gran Via mag staan om even te pinnen en vindt dat ze boven de wet staat – die moet mij vertellen hoe ik voel en wat ik denk? Dacht het niet. Stierenvechten is barbaars en achterlijk gedrag om testosteroontjes voor kleine pi…..te generen. Ik hou het netjes. Maar ik neem het niet terug. Achterlijk en barbaars. Niks cultuur en niet van deze tijd. Zonder gevaarlijk scherpe lansen en ander steek/moordspul durven de torero’s namelijk niet de stieren tegemoet te treden. Lafaards. Zielige kleine ego-pi….

Omdat een man in het Amerikaanse Portland in het drinkwaterreservoir van ruim 144 miljoen liter water geürineerd zou hebben, besloot het bedrijf het water dan maar weg te laten lopen. Wat een verspilling! Hier hebben we te kampen met een ernstige droogte. In het eerste kwartaal viel nog geen 10 mm regen, terwijl het anders toch op zijn minst ca. 50 mm regent. De bomen moeten nu gewaterd worden, iets wat we in de afgelopen 6 jaar niet hebben meegemaakt. De gevolgen voor landbouw en natuur zijn al merkbaar. Het ergste moet nog komen.  

Operatie Altaarstuk. Als je wilt meespelen in corruptie, omkoping of witwassen, moet je het spelletje wel weten te spelen. Of je loopt tegen de lamp. Pardon, het Altaarstuk dus. Aldus geschiedde in een dorp in Galicië. Nee, dit gaat niet over Asterix en Obelix, maar over een kerk’’stulpje’’ zullen we maar zeggen, dat met liefde en eigen spaargeld door inwoners werd gerestaureerd. Achter hun rug om vervolgens verkocht in 2008 door de Diocese. En de zogenaamde koper bouwde het nederige stulpje nog wat uit. Met terras en zwembad. Het optrekje, oorspronkelijk door de Diocese gekocht voor 60.000 werd vervolgens in 2009 voor ruim 680.000,00 (ja meer dan het 10-voudige) via de makelaar te koop aangeboden. Terwijl de eigenaar nog geen cent had betaald aan de kerk? Omdat het namelijk – aldus de bisschop – een geschenk zou zijn, met een looptijd van 23 jaar als dank voor renovatie werkzaamheden. Betaald door belastingbetalers, niet door de kerk. Men ging op onderzoek uit. En wat bleek? Die naam Gomez-Gil kwam bij vele transacties tussen kerk en renovatie-bedrijven naar voren. Of te wel in simpeler taal: een heuse ‘’je hebt wat tegoed van me” corruptie’ ring werd opgedekt. Operatie Altaarstuk dus. Prijzen werden vastgesteld en bedragen opgebroken zodat men onder de 50.000, - grens zat (daarboven moet publiek aanbesteed worden). Bankrekeningen werden onderzocht en veel geld met onverklaarbare herkomst werd gevonden. Priesters en zelfs een bisschop staan onder verdenking, evenals een groot aantal bedrijven. Telefoontaps gaven veel bewijzen. Lucratieve business: subsidies (belastinggeld) toekennen om Kerktegoed te restaureren (de Kerk betaalt overigens geen belasting: noch voor onroerend goed, noch over opbrengsten van o.a. verhuur etc.). Ach ja, waarom zou de kerk roomser dan de paus – pardon Spaanse politici, bankiers en rijkelui – zijn? Of iemand veroordeeld wordt? Het zal wel afgedaan worden met ‘’doe boete, paar wees ge groetjes en ga vooral door met het goede werk van jezelf verrijken ten koste van je arme belastingbetalers’’. Gelooft zij de schijnheiligheid.

 

Nog helderder en duidelijker? Kan niet. Nog eens plensde de EU ijskoud water over ‘’el president’’ van Catalonië: bij een eventuele onafhankelijkheid van Catalonië zal het EU lidmaatschap ophouden, worden ze een 3e land, dat gewoon netjes zijn aanvraag tot lidmaatschap moet indienen. Want Mas had wederom beweert, dat Brussel een onafhankelijk Catalonië zou accepteren. Niet dus. Maar hij zal doorgaan. Tot het bittere eind. Ondertussen heeft hij miljarden nodig, om zijn provincie – welke onder zijn leiding alleen maar in ontwikkeling omlaag gaat – te financieren. Rajoy gaat nu omgekeerd chanteren: gooi het plan in de prullenbak en we zullen praten. En ondertussen gaan stemmen op voor een onafhankelijk Baskenland. Hoop dat ooit ruimte komt voor een meerpartijenstelsel.

 

Deoleo – de Spaanse olijfolie bottelaar – gaat zijn bedrijf verkopen aan de private-equity CVC Capital Partners, na maanden van speculatie over hun toekomst. Het aanbod van 0.38/aandeel waardeert het bedrijf op ruim 439 miljoen. Eerst was het aanbod geweigerd door 2 spaarbanken, die een deel van Deoleo bezaten; maar Bankia (16,5% aandeel) en BMN (5,8%) zeiden ja. De laatste twee banken moeten verkopen vanwege de staatssteun. Deoleo, met merken zoals Carbonell en Bertolli heeft ruim 472 miljoen aan schulden, als gevolg van malafide acquisities. Ze bezitten 22% van de wereld-olijfoliehandel en in 2013 maakten ze een winst van 20 miljoen. Een van de aandeelhouders (10%) van Deoleo, de Spaanse coöperatie Hojiblanca was het niet eens met de deal. Het is aan te nemen dat zij de groep zal verlaten, nadat Unicaja, CaixaBank en Kutxabank het groene licht gaven. De koper zou zich hebben gecommitteerd om de merken verder te ontwikkelen in buitenlandse markten, vooral in de USA en Azië en om tenminste voor 5 jaar deze merken aan te houden, inclusief Koipe en Carbonell in Spanje, en Bertolli en Carapelli in Italie (andere merken van Deoleo: Hojiblanca, Koipesol, Sasso, Friol, San Giorgio, Maya, Louit, Figaro, Montolivo, Salgado, Heritage en Lupi)

Buitenlandse investeerders blijken weer meer interesse in Spanje te tonen; men gaat ervan uit, dat de economie langzaam gaat verbeteren en ziet de vooruitzichten door een roze bril. Veel geld wordt uit Amerikaanse aandelen weggehaald en geïnvesteerd in Spanje. De vraag is echter, of de cijfers, die Rajoy presenteert om aan te tonen, dat de economie weer gaat groeien, niet ook ‘’opgeleukt’’ zijn? Want de Index-leden op de Spaanse beurs laten dan weliswaar een flink % aan groei zien, en de marktwaarde mag dan wel gestegen zijn, maar de werkloosheid is nog ongekend hoog; scholieren en studenten doen het niet goed, innovatie, onderzoek of technologie is mager en landbouw heeft te kampen met watertekorten (of slecht water) en harde leefomstandigheden zodat het nauwelijks meer rendeert. Dus ook hier gebakken lucht verkocht voor goud? Vooralsnog weten investerings-speculanten goed geld te verdienen met hun opkoopprogramma’s. Tot het fout gaat.