Spanje Nieuws

Flutproject

De 413 meter lange brug over de Candi ravijn in Catalonië is indrukwekkend, 60 meter boven de grond, waarover de Barcelona-Madrid AVE (sneltrein) gaat. Helaas niet echt goed geconstrueerd, want de fundamenten waren gebouwd op anhydriet en gips; die uitzetten als ze in contact met water komen…Dus moest nog eens 43,5 miljoen euro besteed worden aan verbetering van fundament, werd de ravijnbodem opgevuld met 1,4 miljoen m3 aarde met cement. Het charmante project kostte 9 miljard. 31% meer dan begroot. Je zou mogen verwachten, dat kritiek geuit zou worden over dit soort blunders. Niet in Spanje. Want daar zijn onzin projecten of kosten verslindende infrastructuur aan de orde van de dag. Evenals dagelijkse verslaglegging van feiten over corruptie bij aanbestedingen. Tussen 2008 – 2014 betaalde Openbare Werken 5,12 miljard euro aan ‘’herstel’’ van al bestaande projecten. Verdere 4,1 miljard kwamen erbij om overschrijdingen te betalen, en 900 miljoen voor annexaties van land. Ruim 10 miljard is de laatste 6 jaar besteed aan ‘’extra’s’’ aan wegen, spoor en havens. Ongeveer even zoveel als Rajoy kortte in de gezondheidzorg en het onderwijs…De organisatie van dit soort grote infrastructuurprojecten is het probleem. De regering huurt een consultant in om een project te ontwikkelen en dan wordt het vervolgens als tender voorgelegd aan grote constructiebedrijven, die natuurlijk laag bieden en dan winnen. En vervolgens wordt het project uit elkaar getrokken, vindt men achteraf allerlei beren, apen en profiteurs, en voilà, het recept voor forse overschrijding, corruptie, omkoping en waardeloos bouwen is klaar. Broddelwerk zonder goed onderzoek (o.a. geologisch vooral bij aardbevings-gevoelige gebieden); politici die van gedachte veranderen; milieugroeperingen welke aanpassingen eisen of bouwers zelf, die aanpassingen forceren om zogenaamd vertraging te voorkomen of meer bouwen dan gevraagd. Allemaal factoren die zorgen voor een kostbare puinhoop. Want na beëindiging van het project volgt de eindafrekening. Met overschrijdingen van ruim 20%...Ach, kleinigheidje hou je altijd. De EC is not amused, ruim 30,1 miljard is in de Spaanse infrastructuur gestoken tussen 2004 – 2013. En alle projecten bleken zwaar boven budget…. Eu-gelden gebruiken voor budgetoverschrijdingen? Spanje verdedigt zich met de mededeling, dat budgetoverschrijding onvermijdbaar is, omdat geen perfect project bestaat. Da’s maar de vraag dus. Sacyr speelt dit spelletje in Panama; ineens blijkt het veeeeel meer te kosten. Joehoe, verrassing uit de hoge hoed van goed gevoede constructeurs. Maar Saoedi Arabië, geconfronteerd met verhogingen voor de hogesnelheidslijn Medina-Mekka,  trapt er niet in. 6,7 miljard betalen ze, en geen cent meer. Bedrijven zoals Sacyr, Ferrovial, OHL, Isolux en FCC floreren dankzij “budgetoverschrijdingen”, maar ziek is dat wel, dit systeem. En geen beste beurt voor Spaanse constructiebedrijven.

 

Als klap op de vuurpijl heeft een officieel rapport bevestigd, dat er een directe relatie is tussen de 512 aardschokken in Vinarós/Castellón vorig jaar september en de injectie van gas in de Castor offshore gasopslag. Fabriek werd gesloten na de eerste 200 aardschokken. Een 1700 m diep gelegen leeg olieveld zou dienen als gasopslag zodat de behoefte van 17 dagen opgeslagen kon worden. 19 banken, waaronder 5 Spaanse, financierden dit project van 1,6 miljard. Het had voorkomen kunnen worden, want de seismische activiteiten hebben hun oorsprong in de Amposta-breuk, waarboven deze opslag is gebouwd. Geologisch onderzoek of fatsoenlijk advies? Experts zouden dit niet gegeven hebben ondanks verzoek van het Ministerie van Industrie. Tot op heden ontbreken complete studies, men weet simpelweg niet, wat er kan gebeuren. Foute besluiten zijn genomen. Wie betaalt? De politici zeggen ‘’niet de burger’’. Permanent sluiten of niet is nu de vraag. In afwachting van verder geologisch onderzoek. En dan is er nog een klein probleempje…de economische gevolgen: want het bedrijf, dat via de Spaanse constructie gigant ACS de 25-jaars-concessie van dit platform heeft, heeft het recht om de concessie terug te geven en de netto boekwaarde terug te krijgen. De regering trachtte vergeefs, de compensatie te cancelen. Weer een flutproject met giga kosten. En wie betaalt? Juist.