Blog

Zwemmen en zo

Zeer interessante presentatie:  https://www.bbc.co.uk/programmes/p03gygs0  en: https://www.dietdoctor.com/experts-propose-radical-anti-sugar-plan-to-tackle-type-2-diabetes met voldoende bewijs over de gevaren van suikers. Maar de voedselindustrie moet meewerken en  belangenverstrengeling bij gezondheidszorg moet aangepakt worden. Vlg. het gremium zou dit de aantallen mensen met o.a. obesitas en diabetes fors terug kunnen dringen. Zie ook: https://robertlustig.com/2018/03/aseem_malhotra_uk_release/  waarbij andere leefstijl/voeding een reductie van wel 80% aan benodigde insuline (of pillen) oplevert. Nou niet gelijk doorslaan met low carb/high fat, want dat kent ook haar risico’s. En dan is er nog het Pioppi-dieet...ik zou toevoegen: met mate koolhydraten, maar niet keto. En vooral veel bewegen. En indien mogelijk, goed slapen. Mijn waardes dalen gestaag, sinds ik 1-2x daags minstens ½ uur wandel. Helaas, zwemmen blijkt niet eenzelfde verlaging te geven, die wandelen biedt. Maar ik blijf beiden doen (het water is al lekker); ook al omdat dit voor CRPS enorm belangrijk is. Onduidelijk is, waarom er dan toch af en toe weer nachten zijn met onrustige benen (CRPS)...of de glucose weer hogere waarde aangeeft terwijl dat niet logisch lijkt (met bewegen, voeding met weinig kH)...het blijft relativeren, doen wat mogelijk is en vooral me niet gek te laten maken...

 

Enfin, ik loop door, beweeg veel, eet nog gezonder en blijf optimistisch. Enne...donderdag 7/2 kan ik met badpak en neopreenschoentjes gewoon zwemmen. Zonder pak dus. 27 graden. Het werd 70 rondjes ‘’hard lopen’’ en daarna weer opwarmen in de jacuzzi.