Over voedsel

Beste consument...

Een  op het eerste oog amusant – maar  tot nadenken stemmend – berichtje in de Scientific American. Open brief aan de consument. Van de voedselindustrie…Ik vertaal hem maar even:

 

…Geachte consument, een verontrustende situatie is ons ter ore gekomen. U, het volk, denkt meer na over gezondheid, en u begint er iets over te snappen. Dit moet ophouden. Natuurlijk is altijd gesproken over gezondheid in de USA. En wij moedigen dat vaak ook aan. Maar…we willen alleen, dat u erover nadenkt en spreekt; in relatie tot hoe u eruit ziet, in plaats van uitkomsten in relatie tot kwaliteit van leven en reductie van ziektes. Uw oppervlakkige kennis van gezondheid beïnvloedt in hoge mate uw koopbesluit, en wij zijn er klaar voor: minder calorieën, weinig vet, glutenvrij of simpelweg het opgeven van onze heerlijke Debbie snacks, chips en ijsjes. Ongeacht de trend, wij ontwikkelen en vermarkten nieuwe producten. En laten u zien, hoe fantastisch onze nieuwe producten zijn en altijd waren. Want toen het er niet zo best uitzag voor vetten, konden onze vrienden bij Welch aantonen, dat hun fruit snackjes vetvrij waren! Low Fat. Gezond dus! Toen kwam het gedonder over koolhydraten. En onze vrienden bij vlees en zuivel juichten; steaks, vlees en kaas bevatten geen of nauwelijks koolhydraten. Gezond!

 

Maar we beginnen ons ietwat ongemakkelijk te voelen. In 2009 eiste het Congres richtlijnen voor advertenties m.b.t. voedsel voor kinderen. De werkgroep omvatte de FTC, het CDC, de FDA en het USDA. Want die beschikten over de expertise m.b.t. kindervoeding, psychologie, opvoeding, marketing en andere relevante zaken over voedingswaarden voor kinderen. Het rapport was klaar in 2011. En verdorie, de advertenties moesten aantoonbaar een significante contributie leveren aan een gezond dieet. Elk ‘’kindervoedsel’’ moet zo tenminste 50% aan gewicht bevatten van een of meer van het volgende: fruit, groente, granen, vetvrij of halfvolle melk of yoghurt; vis, mager vlees en gevogelte; eieren, noten en zaden of bonen.

Vernietigend. Gelukkig bezitten we tonnen aan geld en konden we het gebruiken om deze nare richtlijnen door het IWG te laten terugtrekken. Want onze vriend General Mills stelde vast, dat van de 100 meest geconsumeerde voedselproducten in de USA ruim 88% hierdoor als ongezond gelden. Dus als u zou gaan eten, wat deze experts voorstellen, zou dat bijna 90% van de producten overbodig maken. Beseft u wel, hoeveel geld dit ons kost? Als iedereen gezond zou eten, zou dit ruim 503 miljard $ kosten! Dat beperkt onze mogelijkheid, om de CEO van General Mills jaarlijks 12 miljoen aan salaris te betalen. Maar ook u zou duurder uit zijn. Wel 1632 $/jaar! En natuurlijk hebben we gehoord over de extra kosten die ontstaan door obesitas! Kleine prijs voor vrijheid van de consument, vinden wij.

 

En uiteraard zijn we niet noodzakelijkerwijs erop uit, dat u ongezond leeft. Maar het levert zoveel meer op om voedsel te produceren wat ongezond is. We konden het systeem zo industrialiseren dat we enorme hoeveelheden van de goedkoopste grondstoffen in de meest efficiënte manier weten te verwerken. En bovendien begrijpen we de biologie van de mens. De evolutie van voedselschaarste naar een situatie, waar we snakken naar zout, vet en suiker. Voedsel met deze componenten geeft plezier in de hersenen, zoals cocaïne. En wie zou er nou niet willen inspelen op dit biologische verlangen om daarmee de winst te verhogen? Als wij het niet doen, doet een ander het, dus we moeten het allemaal doen. En bovendien zorgen we voor een toegevoegde (fictieve) waarde; want het kost ons niet veel om dubbel zoveel prik te maken tegen maar 20% meerkosten. Dat is toch een aanbod wat u niet kunt overslaan? Geloof ons, wij weten het.

 

Dus u ziet, beste consument, alles is ok. We doen het goede. Geen reden voor u, om zich druk te maken om het industriële voedselsysteem. Als u gaat nadenken over uw gewicht, ga dan naar onze ‘’gezonde keuze diepvriesmaaltijden’’. Als dat niet werkt, dan zullen onze vrienden in de farma/gezondheids- en wellness industrie meer dan gelukkig zijn, om u te helpen in het blijven vervullen van uw rol als Amerikaanse consument…

Was getekend: Patrick Mustain/Scientific American.

Lena: …enige gelijkenis of herkenning van deze situatie in andere landen is zuiver toevallig en berust op suggestie….