Over voedsel

Agretti en spul, wat je beter niet eet

Was eerder boerenkool een trend, dan weer quinoa, chia zaden of goij bessen, nu is het agretti. In Engeland dan. Ooit was dit kruid – Salsola soda – rondom de Middellandse Zee te vinden. Het is redelijk zoutwater bestendig. Historisch was het van belang als een bron van soda as, belangrijk om glas en zeep te maken. Enfin, nu hebben chef-koks het ontdekt. En de zaadleveranciers kunnen de zaden niet meer aangesleept krijgen, want chefs en lekkerbekken wil dat plantje zelf wel telen. Het schijnt een beetje te lijken op spinazie…In Italië is dit spul al heel lang populair, men vindt het daar onder de naam Barba di Frate, Agretti of Liscari. Vol van lente-energie, precies op tijd dus. Ik zal hier eens kijken of ik het kan vinden.

 

Ach nee, wijsheid komt met de jaren? Voedsel kan verslavend zijn…vooral bewerkte, dus industrieel bereide voedingsmiddelen met teveel vet, suiker, zout en emulgatoren. Meldde The Huffington Post en gebruikte daarbij gegevens van de US-Icahn School of Medicine. En dus verbaast het niet, dat sommige mensen verschijnselen vertonen, die echt verslaafden ook laten zien. De eest verslavende voedingsmiddelen, aldus de Yale Food Addiction Scale (YFAS) lijst blijken: pizza, chocola, chips, koekjes en ijs. Verbazend, nietwaar?....Lena blijft herhalen: hoe minder industrieel voedsel en frisdrank je consumeert, hoe beter dit is voor je lijf en je gezondheid. 

 

De volgende industriële voedingsmiddelen kun je echt beter mijden als je gezondheid je lief is:

Slasaus: te veel suiker, transvetten, chemische stoffen. Light producten of low-fat: vet werd vervangen door suikers, dus je valt niet af, integendeel. Vruchtensappen: zogenaamd gezond? Het industriesap is niet echt fruitsap. Soms zit er zelfs helemaal geen fruit in. Ze smaken naar fruit, ook hier weer door chemische stoffen. Dus drink je eigenlijk water met fruit-smaak-chemie. En de gegarandeerde 100% kwaliteit? Is niet veel beter. En vaak propvol met suiker. Cholesterol verlagers, ja ja, die fytosterolen in die kunstmargarines en zo. A) is de cholesterolmythe afgelopen, b) blijken deze plantaardige stoffen op zich wel het cholesterol te kunnen verlagen, maar met de vervelende negatieve uitwerking op hart/vaatstelsels die juist de kans op een hartaandoening vergroten. Beter is gevarieerd te eten (mediterraan dieet) en voldoende bewegen… Volkorenproducten, gezond? Hangt ervan af: vaak is genetisch gemanipuleerd graan gebruikt, en dat heeft minder voedingswaarde. Bovendien wordt industrieel brood met soms wel meer dan 30 (meestal) chemische stofjes geproduceerd; ook niet echt charmant. Margarine dan? In plaats van de ‘’slechte’’ boter? Liever niet, want jarenlang barstte de margarine van het transvet; zeer schadelijk voor hart/vaatstelsel. En ook al is dat nu niet meer altijd aanwezig, het blijft een kunstsmeersel van geraffineerde oliën die middels chemische processen ‘’net als boter’’ worden. Niet dus. Liever een dun laagje echte boter genieten, of goede olijfolie. Smaakt bovendien echt lekker.Low carb (koolhydraatarm) junk food is even slecht als gewoon junk food. Ook dat is niet echt voedsel maar een hoop chemische en hoog geraffineerde grondstoffen, die allemaal slecht zijn voor onze gezondheid.

Sportdrankje dan? Goed voor sporters en mensen, die echt veel bewegen, maar alleen dan. Sport je niet, kun je beter water drinken, want dan heb je al die extra zouten en suikers, die in die drankjes zitten, echt niet nodig.  Agave-siroop dan, als alternatief voor suiker? Helaas, ook dat is niet zo gezond als het pretendeert. Het bevat veel fructose, en dat kan bij overmatig gebruik leiden tot problemen. Waar suiker 50% fructose bevat, is het bij Agave siroop 70 – 90%...Oeps, slechter dan suiker dus. Vegaan junk food in plaats van KFC of McD? Helaas, het industrieel bereidde vegane (dus zonder vlees) junk food blijft junk food; industrieel toebereid voedsel is niet goed voor je gezondheid, hoe mooi je’t ook verpakt. Hetzelfde geld voor bio-voedsel, door de industrie vervaardigt. Velen geloven dat ‘’bio’’ garant staat voor iets gezonds. Maar zodra er toevoegingen aan te pas komen, of chemische productieprocessen, is het gezonde foetsie. Maak je eigen muesli mix door het basisingrediëntje in bio kwaliteit te kopen, zonder industriële processen. Bruine rijst siroop (of rijst mout siroop); Dit wordt gemaakt door gekookte rijst bloot te stellen aan enzymen, die het zetmeel afbreken in eenvoudige suikers. Met een glycemische index van 98 stijgt de bloedsuikerspiegel razendsnel. En ook dit is weer een industrieel geproduceerd spul zonder voedingswaarde. Ook gebruiker van zaad- of plantaardige olie zoals soja/raapzaad/pinda? In principe verlagen plantaardige oliën weliswaar het cholesterolgehalte op korte termijn, zo dit als problematisch wordt gezien (want cholesterol op zich is niet ongezond), maar deze oliën voorkomen daarmee nog niet een hartaanval of hart/vaatziekten zoals soms wordt gesuggereerd. In tegendeel, soms kunnen ze zelfs het risico op hart/vaatziekten vergroten. Aanbevolen wordt daarom, ook kokosolie of een goede olijfolie te gebruiken. Glutenvrij junk food is thans DE ster in de voedselwereld. Omdat ongeveer 1/3 van de mensen in de USA gluten probeert te vermijden. Sinds gluten de vijand van de wereld is geworden, hebben voedselproducenten het walhalla ontdekt met een trits aan glutenvrije producten. Maar junk blijft junk. Ook zonder gluten; want ook hier industrieel gemaakt, zonder voedingsstoffen maar met veel suiker, vet en zout plus E-NRS. Beter is om glutenvrije producten te kopen dan gluten vrij junk food. En als laatste; veel ontbijtgranen, muesli ’s en mixen worden verkocht als zijnde gezond; ze zouden een goede start van de dag betekenen, speciaal voor kinderen. Ware het niet dat de ingrediëntenlijst vooral een ding laat zien; suiker, geraffineerde granen en toevoegingen die allesbehalve gezond en natuurlijk zijn. Havervlokken zijn dan wellicht een stuk saaier dan deze kleurige verpakkingen vol troep, maar wel beter. En doe daar noten bij, vers fruit, sesamzaad, kokosvlokken en een beetje honing (als het toch zoet moet); dat is gewoon zalig! En nog veel goedkoper ook.

Aldus de lijst volgens The Independent. Eet smakelijk.