Over voedsel

Betere keuze dankzij Coca Cola

Wat zijn ze toch in onze gezondheid geïnteresseerd, die Coca Cola. Ze werken zelfs samen met voedings- en fitnessexperts, om hun drankjes aan te prijzen. Waarbij vooral het mini-blikje Coca Cola werd aangeprezen als tussendoortje. Terwijl juist ook hun frisdranken mede verantwoordelijk worden gehouden voor de obesitas-golf? Maar ja, omdat ze maar mini zijn, hoef je geen schuldgevoel te krijgen, als je goedje drinkt, nietwaar? En met het in de arm nemen van ‘’gezondheidsdeskundigen’’ helpt CC de mensen bij het maken van juiste keuzes. Nou, Lena heeft maar 1 simpel advies: laat het blikje – groot, middel of mini – gewoon staan.

En als we dan toch al bezig zijn over gezondere, bewuste keuzes, heb ik er nog wel een paar:

 

Bananenchips als alternatief voor zoetigheden; ofwel in plaats van 300 gr chocola eten, als je een gezonde bananensnack in de plaats daarvan kunt kiezen? Doen!? Helaas, deze chips worden gemaakt van gefrituurde bananen en zo bevat 1 portie ruim 10 gram verzadigd vet. Echt goed? Een verse banaan. Dan maar liever een heerlijke tonijn-sushi? Prima, maar liefst met mate, want tonijn bevat grote hoeveelheden mercurium, en dat is niet bepaald gezond. Ok, dan stappen we maar over op een overheerlijke muesli? Als je echt gezonde muesli wil, meng dan havervlokken met zemelen, noten, zaden en fruit, in plaats van een pak te kopen, wat vol zit met suiker en andere ongewenste troep.

 

Eet een reep bij stevige trek? Prima idee, als het maar niet de industriële reep is. In plaats dan dat ze helpen bij het verliezen van ponden, zorgen ze juist voor de opslag van vet; en bevatten vaak zoveel calorieën als een hele maaltijd. Vraag je dus af, of jij deze reep echt nodig hebt?  Dan maar naar light producten met laag vetgehalte? Oeps, helaas, de industrie heeft het ‘’teveel’’ aan vet handig vervangen door suikers….Je doet jezelf en je lijf hier dus geen goed mee. Geniet, maar met mate, is een betere tactiek. Als je een glutenallergie hebt, moet je geen gluten binnenkrijgen. Maar het is absoluut onzin, dat gezonde mensen ineens ook glutenvrij voedsel willen. Het industriële voedsel is gemaakt met een intensief productieproces en vaak bevatten ze niet eens volkoren graan. Daardoor bevatten ze vaak minder vezels. En duur is het ook. Het kan veel simpeler!

 

Sportdrankjes, weten we, zijn alleen zinnig als je echt intensief sport. In alle andere gevallen levert het hoge gehalte aan suiker, conserveermiddelen, kleurstoffen en andere E-troep niks goeds op. Velen zijn al verboden in Europa en Japan. Beter: water, thee of een vers geperst sapje. Of liever een smoothie? Prima, als je hem zelf maakt met (bio) yoghurt en vers (of dv) fruit of groente. Maar de gekochte bevatten te veel suikers en stoffen die je niet wilt. Het kost maar paar minuutjes, maar is zoveel gezonder en lekkerder, dus maak het zelf. En snak je naar popcorn? Kies dan liever niet een zakje microwave-popcorn. Het diacetyl, wat toegevoegd is als kunstmatige boter smaakt weliswaar net echt, maar is gevaarlijk voor je gezondheid, vooral als je’t inhaleert. En dat gebeurt al snel, als je het popcorn uit het zakje eet. Zelf poffen is leuker….

 

Geen tijd om te koken? Dan doen we toch gewoon een diepvriesmaaltijd? Deze bevatten helaas veel te vaak veel vet, suiker en zout. En weinig voedingstoffen. Misschien een idee om eens 2 porties te koken en er een in te vriezen als beter alternatief? Muffin beter dan een chocoreep of een donut? Denk na. De meeste muffins bevatten al gauw 400 calorieën. Per stuk. En sommigen zelfs het dubbele. Hoe minder ingrediënten een muffin bevat, hoe minder verstopte suikers, vetten en calorieën. Granola; of wel getoaste ontbijtgraanmengsels; ook zo’n rage. Een gezond ontbijt is het. Vooral voor de marketing dan. Want het bevat veel te veel suikers en dus calorieën en relatief minder vezels.

 

Noten dan maar, die zijn toch puur? Da’s waar. Af en toe een handje ongezouten amandelen, wal-, pistache- of hazelnoten? Prima! Met wat vers fruit of wat plakjes bio kaas heerlijk. Maar zodra die heerlijke nootjes industrieel verwerkt worden tot pasta (pindakaas, nutella etc.) dan zijn de positieve eigenschappen geheel verdwenen en zit de pot vol met vet, zout en suiker, en soms nog andere toevoegingen. Er zijn simpele ‘’boters’’ te maken, die wel de voedingsstoffen behouden. Eenvoudig te maken met een blender en met in de hoofdrol de nootjes. Genieten met stip.

 

Last but not least; een zakje fruit, dat gaat er ook altijd wel in. En gezond is het ook nog, want het bevat vitamines en vezels en mineralen. Als je tenminste je (bio) fruit zelf droogt. Want als het industrieel wordt gedaan, wordt suiker toegevoegd en zwavel om verkleuring tegen te gaan. En dat wil je toch niet je lijf aandoen!

 

.Zoals altijd: mocht je inspiratie willen, recepten of tips, mail me.