Over voedsel

U wordt genept, suiker taks en Coca Cola

Producenten zoals een Coca Cola geven miljoenen uit om ons consumenten te laten geloven, hoe goed het toch is, als we hun frisdrank drinken. Een video van een consumentenorganisatie CSPI laat nu de echte gevolgen zien van het teveel ‘’genieten’’ van deze veel te zoete drank. De drankjes zouden niet alleen goed smaken, maar ze maken ons gelukkig, is de boodschap. En over de hele wereld ging in 1971 het spotje van blije mensen, die over hun ervaringen met CC zongen. Na 44 jaar is er een remake van deze spot, gemaakt door CSPI. Met een verschil. De mensen zingen over de echte effecten, die het genot van dit prachtige drankje gedurende vele jaren opleverde; diabetes, obesitas, tandbederf, om maar een paar te noemen. De video werd binnen de kortste keren via Youtube 300.000 keer bekeken. CC heeft daarop verklaard, dat het bedrijf op alle verpakking het suikergehalte aangeeft en de kcal. Dus ben je zelf schuld, als je ziek wordt, in plaats van gelukkig….

 

Jamie Oliver heeft recent een suikerheffing ingevoerd. De Britse Food & Drink Federation FDF reageerde prompt. De suikertaks is gedoemd om te mislukken, vinden hun. Natuurlijk. Want daar waar ze werden ingevoerd (o.a. Denemarken en België) werkten ze niet en bovendien hielp het niet om het voedingspatroon op lange termijn te veranderen. Liever zou men zien, dat mensen geïnformeerd worden – ook in restaurants en bars – over wat in eten/drinken zit, zodat ze kunnen kiezen. Maar ze hebben even vergeten te vermelden, dat de suikertaks in Mexico wel degelijk een groot succes bleek! Januari 2014 werd een Sugar tax van 10% ingevoerd, na hevige strijd met de frisdrankenindustrie. De regering zag/ziet dit als een efficiënte maatregel om het enorme obesitasprobleem aan te pakken. De gemiddelde Mexicaan blijkt 163 liter Coca Cola per jaar te drinken, en meer dan 30% van de bevolking is obees.  Als gevolg van de taks bleek de aankoop van frisdranken in 2014 met 6% verlaagd. Vooral armere gezinnen kochten 9% minder over het hele jaar, en 17% over de laatste 6 maanden. Het leverde ruim 1 miljard euro op, en de National Health Alliance zet de regering onder druk, om dat geld te besteden aan anti-obesitasmaatregelen, zoals gratis drinkwater in scholen. En men wil dat de taks naar 20% verhoogd wordt. Tja, dat is dus even een pijnlijke realiteit voor producenten, die belang hebben bij de verkoop van sterk suikerhoudende dranken.  Voorlichting treft hun uiteraard veel minder dan een taks; en de consumenten zouden daarmee ook keuzevrijheid hebben. In een land met veel lagere inkomens blijkt de taks wel te werken. Nu de proef op de som nemen, om dit te testen in Amsterdam, London, Berlijn en Parijs, waarbij de prijs van een fles fris wordt verdubbelt. Als dat ook werkt, is bewezen, dat rijke landen even succesvol zullen reageren als minder rijke.

 

Al jaren wordt gepleit voor meer transparantie bij de etikettering van levensmiddelen. De nieuwe wetgeving blijkt nog steeds veel te vaag. Ook al herken je binnenkort, of je plak-ham, analoog kaas of paardenvlees-lasagne koopt. Maar helaas, declaratie, nettogewicht, productie/invriesdatum of herkomst hoeft niet altijd opgegeven te worden. Voor industriële levensmiddelen hoef je namelijk die verplichting – die wel geldt voor vlees, ei, groente en fruit – niet na te komen. En dat betekent, dat de ingrediënten voor verwerkte producten onbekend blijven. Waar komt het vlees in de lasagne vandaan? Of de vruchten voor de jam? De tomaten voor de puree? Vaak kom je het pas te weten als er weer een levensmiddelen schandaal ontdekt wordt. Zoals bij diepvries aardbeien, welke besmet bleken met norovirussen – uit poep – uit China. Veel groente en fruit komt thans uit China. En ook al worden tomatenpuree of tomaten in blik in Italië verwerkt, de tomaten komen meestal uit China. En daar gelden andere regels m.b.t. pesticides en voedselveiligheid. Ook de appels voor het appelsap komen uit China, inmiddels de grootste appelproducent van de wereld. Wil je zo min mogelijk risico lopen? Koop dan het echte spul, onbewerkt, liefst bio of kweek het zelf.