Over voedsel

Gezond eten in zorginstelling en voeding die praat met D...

Toen in zorginstelling Naarderheem de oude keuken aan vervanging toe was, vroeg directeur Wisse zijn koks wat ze het liefst wilden, als geld geen rol zou spelen. Nou, dat wisten ze haarfijn. Vroeger werd vooral opgewarmd, maar nu koken ze weer volop. Vers, biologisch en volgens het seizoen en met streekproducten. Het resultaat? Aantoonbare, positieve gezondheidsresultaten bij de bewoners. Aldus Down to Earth magazine. Lekkerder, gezonder en veel minder supplementen of zorg nodig. Bovendien blijken de maaltijden maar 20 cts meer te kosten dan vroeger; nou, dat krijg je door besparing op supplementen makkelijk opgelost. Ach ja, nu moet Europees onderzoek nog eens aantonen, wat we al lang weten; bijdrage van goede voeding ‘’bewijzen’’ aan kwaliteit van leven in zorginstellingen….

 

Steeds meer bewijs is te vinden voor het feit, dat voeding ‘’praat’’ met ons DNA. Ofwel, je bent wat je eet, zegt Lena dan. Wat we doen/hoe we leven/wat we eten blijkt bepalend voor wie we zijn en wat onze kinderen worden. Aldus epigenetici. Een ongezond leefpatroon van te weinig bewegen/fout eten leidt pas na 20 – 30 jaar tot diabetes, kanker, hart-en vaatziektes of andere aandoeningen, aldus conclusies uit het Epigenetica Congres van 10 oct.jl. Genetische veranderingen kunnen generaties overbruggen. Zo zien we o.a. dat kinderen met een te laag geboortegewicht later vaak obees worden (evenals overigens degenen met een te hoog geboortegewicht, waarbij deze dan eerder last krijgt van kanker, en de ‘’tekort’’ groep eerder hart-en vaatziekten). Ook is thans vastgesteld, dat mensen uit oorspronkelijk ‘’gezonde’’ landen obees worden, als ze overstappen op een Westers eetpatroon. We weten tevens, dat bepaalde vitamines (b6, foliumzuur, b12) het genetische materiaal in goede vorm houden. Vandaar dat foliumzuur zo belangrijk is gedurende de zwangerschap. Ook is bekend, dat chronische, laaggradige ontstekingen over een periode van 10 – 20 – 30 jaar ervoor kunnen zorgen, dat we narigheid zoals kanker of auto-immuunziektes ontwikkelen. Maar er zijn tal van goede voedingsmiddelen bekend, die deze ontstekingen tegengaan, zoals groente, fruit, kruiden, cacao, groene thee, kurkuma, druiven, sesamzaad, soja, broccoli, eieren, spinazie, blauwe bessen, granaatappels etc. Moet je er wel tijdig mee beginnen…En, niet minder belangrijk, een gevarieerd voedingspatroon is belangrijk. Liefst biologisch, vers en niet-industrieel geproduceerd voedsel. Maar dat wist u al.