Over voedsel

Ketchup plakje en we worden verleid!

Het US-restaurant Plan Check komt met iets nieuws: plakjes ketchup! Chef Uchimura maakte het zogenaamde ketchupleer, door tomatenpasta, sojasaus, knoflook en kruiden te drogen. Het plakje smelt en neemt vocht op, zodra je het op de hamburger legt. Dat voorkomt zompige broodjes hamburger. Da’s nog eens een vernieuwing van een product, wat al 100 jaar geen culinaire evolutie heeft doorgemaakt, aldus startup Chups. De meeste Amerikanen weten niet eens, dat azijn en kruiden ooit ketchup herkenbaar maakten, niet de tomaten. Chups is bezig met een sauzen/dip productie op basis van kersen, bosbessen, cranberries, mango, pruimen, ananas en pompoen en zijn geschikt als bijlage bij gegrild/geroosterd vlees – ook burgers – hot dogs en andere broodjes. Binnen 5 jaar willen ze even bekend worden als Heinz Tomato Ketchup. Hopelijk met zonder toevoeging van al die onnodige troep, en minder suiker en zout.

 

De schrikbarende resultaten over diabetes 2 in relatie tot ongezond eten uit een wijk van Rotterdam – als zijnde representatief voor NL - werden toegelicht door Ligthart, epidemioloog van het Erasmus MC. Hoger dan verwacht, bleken de cijfers, aldus Ligthart. En hoe gaan we dit nu aanpakken, vroeg BNR? Tja, iets moet gebeuren…Individueel zouden we niet zoveel kunnen, want het is buitengewoon lastig, om overgewichtigen te laten afvallen. Want het is de context – het aanbod in de steden en zo – die ons continu verleid om de hele dag door te eten. We kunnen er dus eigenlijk helemaal niets aan doen….Het probleem van ongezond voedingspatroon is het aanbod! Niks ‘’je moet sterk zijn, en anders/beter en minder eten en meer bewegen’’. Is niet haalbaar, vindt ene Van Berkum, internist. De verleiding in de winkelstraat en de reclames op de tv, die doen het’m! En sociaal wetenschapper Seidell vindt dit ook. Wel potverdriedubbeltjes, dit is toch wel erg gemakkelijk en uit de luie stoel geredeneerd! Het is toch potverdrie een kwestie van keuze, of je je laat verleiden? Je kunt toch ook nee zeggen? Of iets anders kiezen? Maar inderdaad, dat kost wilskracht. En het is veel gemakkelijker om eraan toe te geven dan nee te zeggen. Ergo? We moeten mensen leren, weerbaar te worden tegen al deze onleuke, kwalijke en ongezonde verleidingen! En bewuster te kiezen en gezonder te leven! En daar past ook af en toe een snack of frietje of zoetigheid bij. Maar kom me nou niet met ''we kunnen het niet''!

Met zo’n onzinonderzoek en zo’n onzinverhaal als ‘’we kunnen er niks aan doen, we worden verleid door de industrie’’ help je de burger niet. Afhankelijkheid (zelf gekozen) versus wilskracht en bewuste keus, daar gaat het om.

Maar goed, als ruim 95% van het onderzoeksbudget voor gezonde voeding wordt besteed aan medische vragen, het identificeren van obees makende genen, het uitvinden van pilletjes tegen obesitas of de vraag of margarine beter is dan roomboter, is de hoop op goede informatie vervlogen, wordt de mens dommer geacht dan hij is en accepteren we de gevolgen voor de zorg voor later. Hoezo preventie?