Over voedsel

Over tomaten, biefstuck en gmo etikettering

Welja, wetenschappers van de US Horticultural Research Laboratory/Agriculture Research Service van het VS ministerie van landbouw onderzoeken de beste manier om tomaten te kweken, te oogsten en te bewaren. De afgelopen 50 jaar is de kenmerkende tomatensmaak afgenomen. En dus klagen consumenten. Maar die zijn nu zelf schuld, aldus hun studie, gepubliceerd in Hort Science. 3 partijen tomaten dienden als proef. 1 partij werd 4 dagen op 5 graden gehouden, de tweede 4 dagen bij 20 graden en vervolgens 5 min. in 50 graden water geblancheerd en de controlepartij bleef 4 dagen gewoon op 20 graden. Tomaten uit de koelkast, of na blancheren verminderen het tomatenaroma, is de conclusie. Koel bewaren leidt tot nog meer smaakverlies….Ik zou zeggen: kweek ze zelf uit niet-gmo-zaad, laat ze langzaam groeien, zonder troep, in de volle zon, en geniet van de smaakexplosie; vers.

 

De WUR wetenschapper v.d.Goot wil dat zijn plantaardige ‘’biefstuk’’ exact lijkt op echte biefstuk. Maar achterliggend zit de wens, ons bonen te laten eten…Want we moeten meer plantaardig en minder dierlijk voedsel consumeren. Zijn kunst’’vlees’’ bestaat uit sojaconcenctraat (50% eiwit) en er is een specifieke productietechniek, die zorgt voor lappen ‘’vlees’’, en niet stukjes. Zodat de Vegetarische slager straks ook echte biefstuck kan verkopen….Nu nog even wat sleutelen aan het productieproces, zodat de biefstuck straks ook gewoon in de pan gebakken kan worden. En als we dan ook nog meer bonen, linzen of andere peulvruchten, noten en kaasproducten eten, minderen we hopelijk onze vleesconsumptie. Door betere vleesvervangers aan te bieden, zouden consumenten hopelijk breder kijken naar eiwitproducten. Als alternatief voor een of meer vleesloze dagen.

 

De VS koepelorganisatie van voedingsmiddelenproducten GMA komt met een eigen smart label. Door het scannen van een QR- of barcode met een smartphone kan de consument toegang krijgen tot details over duizenden producten van grote producenten zoals Pepsi, ConAgra, Hormel, Campbell Soup, Land O’Lakes, Coca Cola, Nestle, Hersey en General Foods. De info vind je ook op internet en bij de klantenservice in de winkels, voor als je geen smartphone hebt. Eind 2017 is informatie van 30.000 producten gereed (ingrediënten, allergenen, dierenwelzijn, duurzaamheidsbeield en wel/niet gmo-bevattend). Nou net dat laatste – wel/niet genetisch gemanipuleerd is opmerkelijk. Recent gaf d FDA toestemming voor de eerste snelgroeiende gmo-zalm. Voorstanders van gmo-labelling hekelen het Smart Label, want consumenten weten niet, hoe de QR code gebruikt moet worden en de gmo info verloren gaat achter een tab. Smart label = afleidingsmanoeuvre dus. Waarmee de industrie onder een verplichte declaratieplicht uit wil komen. Plaatsen op internet zou de kritiek moeten wegnemen. Maar dat de gmo-informatie achter een tab wordt geplaatst, is conform de wens van het Amerikaanse Congres. Om te voorkomen, dat genetisch gemanipuleerde producten gestigmatiseerd worden….Door de introductie van dit Smart Label verdwijnt de controverse over wel/niet declareren van gmo-producten van tafel. In de plaats daarvan de vraag; waar/hoe presenteren we deze informatie op de verpakking of achter de code. Juist ja, achter een code/tab, omdat er onvoldoende ruimte op het etiket zou zijn. Transparant, nietwaar?