Over voedsel

Ontstekingsremmende voeding en bakken in olijfolie

Ontstekingsremmend dieet….loze term, zegt net zoveel als clean eating. Wat men eigenlijk bedoelt is datgene eten, welk je behoedt voor bepaalde aandoeningen of in elk geval de klachten niet extra versterkt. En hoe ziet dat er uit? Natuurlijke voeding, zo min mogelijk bewerkt/industrieel, met veel granen, peulvruchten, groente en fruit, weinig suiker en matig met eiwit (vlees, vis, gevogelte) en onverzadigd (m.n. plantaardig) vet. Wie heeft opgelet denkt ‘’mediterraan’’. Klopt als een bus. Gezonde leefstijl is meer dan alleen gezond eten, maar gaat ook over bewegen en sociale interactie.

 

De Uni van Granada heeft ontdekt, dat groentes, gebakken in kwalitatief goede olijfolie meer fenolen en antioxidanten bevat dan wanneer je de groente kookt in water. Beter voor hart- en bloedvaten, bijdrage/lager risico op kanker en diabetes dus. Roerbakken verdient de voorkeur boven frituren, maar beide bereidingswijze scoren beter dan koken in water. Daar zijn vooral de fenolen uit de olijfolie ‘’schuld’’; die gaan over op de groentes tijdens het bakproces. Spanje is de grootste olijfolieproducent ter wereld, en de uitslagen van dit onderzoek passen dan ook heel wel in het straatje van de olijfolie-producenten hier….