Over voedsel

5 & 5; boerenfriet, creatieve marketing

Als je de nieuwe schijf van 5 wilt volgen, zou dit een revolutie voor Supermarkten betekenen; weg met paden vol chips, zoutjes, vruchtensappen, frisdrank, zuiveltoetjes, te vet, te zout en te zoet spul. Aldus een commentaar in Foodlog over de net gepresenteerde nieuwe voedselschijf. Dan gaat de consument namelijk kiezen bij week-keuzes; glas wijn, of een stroopwafel of een gehaktbal? Zou de doodssteek zijn voor Hollandse (vanille zonder vanille-) vla…Maar groente- en fruitschappen zouden enorm kunnen uitbreiden, dat wel. Je zou wensen, dat mensen weer eerlijk, niet-industrieel voedsel volop kunnen kopen/consumeren; weg met te veel calorieën/te weinig vitamines/vezels; kom op met fris, vers, onbewerkt, volop vitamine/mineralen en vezels! En weet je niet hoe je dat moet realiseren? Hebben ze op de website van Schijf van Vijf dagmenu’s als voorbeeld geplaatst. Hollandse pot, maar ook Marokkaans, Turks, Surinaams, Frans en Italiaans. 

 

De aardappelprijzen waren laag, vorig jaar, dus dachten 2 akkerbouwers over een alternatief na, om hun aardappels meer op te laten brengen. En zie daar, verse frites en panklare aardappels zonder conserveringsmiddelen, dat moest het worden. Nou, aardappelproducten rechtstreeks van de boer, daar snakte de consument naar! Inmiddels is de gedachte uitgegroeid tot een mini-fabriekje, waar 2x/week aardappels geschild, gesneden en gevacumeerd  worden. Per 1,5 en 10 kg gaan ze naar horeca, zorginstellingen en groente/fruithandelaren en een enkele supermarkt. Ze brengen 1,25/kg op. Meer dan 5 cts/kg voor de gewone aardappel….80 ton hadden ze gereserveerd, 13 ton zijn nog over. En is’t op? Kopen ze aardappels bij. Slimme jongens, die broeders Veerman.

 

En dan lees ik helaas weer wat minder leuks. Ook over aardappels; Uni Wageningen heeft een aardappelplant ontwikkeld die 80% minder bestrijdingsmiddelen nodig heeft. 10 jaar onderzoek, gefrutsel en Uni-kunstjes, en zie daar, de genetisch aangepaste aardappel is een feit; resistent vooral tegen de aardappelziekte Phytophtora. Ze claimen dat het goed is voor de aardappelboer, want hij kan met veel minder bestrijdingsmiddel een puike oogst krijgen. Tja, dan moet de bestrijdingsmiddelenfabrikant natuurlijk weer iets nieuws – een nieuwe ziekte? – verzinnen, want dat ‘’voordeel heb dus een financieel nadeel’’….

 

Ik vind het toch zo knap, hoe die marketeers elke keer weer met nieuwe slimmigheden komen, om de consument te bedonderen…..Je zou denken bij een bakje ‘’salade KIPSATE’’ van AH zit er vlees in. Saté = vlees. Toch? Deze blijkt – aldus de verpakking – gemaakt met 0,7% vrije uitloop eigeel…En 26% echt kippenvlees. Maar niet van buiten-losloop-kippetjes….De suggestie wordt dus gewekt, dat we met deze salade een maatschappelijk correcte kipsaté -slaatje kopen, die je opgelucht en verantwoord oppeuzelt, omdat je niet de ingrediëntenlijst bekijkt….Ach, en dan staat er nog zo’n leuk Vinkje op – de meeste consumenten weten niet eens waar dat groene of blauwe voor staat. Tja, de creativiteit van marketing en verkoop kent geen grenzen en de consument tuint er met open ogen in.

 

We moeten aan alternatieve eiwitten; 5 Amsterdamse horeacalocaties willen de komende 2 maanden alternatieve eiwitten op het menu zetten: duurzamer en diervriendelijker dan de traditionele eiwitten (lees vis en vlees). We moeten aan de boekweit, zeewier, Hollandse bonen, Noord-Amerikaanse rivierkreeft (oeps) en Hollandse leghaan. Zie daar de nieuwe FAB FIVE. E.e.a. is onderdeel van het project ‘’nieuwe eiwitten op de menukaart’’ en vormt onderdeel van het Green Deal Verduurzamen Voedselconsumptie (hoe verzinnen ze het) van Dutch Cuisine; een samenwerking van 14 nationale/gemeentelijke overheden, bedrijven en maatschappelijke organisaties. We moeten om. Bonen, zeewier en boekweit bevatten goede plantaardige eiwitten; het leghaantje is minder milieubelastend en diervriendelijker en die rivierkreeft als schadelijke exoot wordt zo ook geëlimineerd….Tja.