Over voedsel

Aspartaam en kom niet aan de kaasfondue!

Oh, wat klinkt het toch prachtig! Pepsi wil in de komende jaren miljarden uitgeven, om ‘’gezondere’’ snacks en dranken te produceren voor ons! Met minder suiker, zout en vet. Omdat de klant het wil. En ook omdat regeringen dat steeds vaker eisen. Maar...wat komt ervoor terug? Juist ja, o.a. aspartaam. Dat kunstgoedje, welk niet bepaald positief te boek staat. En omdat drankjes met zonder aspartaam niet zo lekker blijken is goede raad duur. Hoewel....gezondheidsinstanties zouden inmiddels al lang hebben gevonden, dat er niks mis is met aspartaam. Oh nee?

 

Portugal voert per 2017 een suikertaks in en brengt daarmee het WHO-advies in de praktijk. Verwacht wordt 80 miljoen aan opbrengst, die gebruikt wordt voor publieke gezondheidszorg. Een standaard blikje CC gaat daarmee met 5,5 cent omhoog. Suikerhoudende dranken op basis van melk of vruchtendans ontspringen (vooralsnog?) de dans.

 

Volgens F.Proust, Fransiools lid van het EP, bedreigt de EU-regel, dat naast cacaoboter ook tot 5% ander plantaardig vet in chocola mag zitten, de productie van ambachtelijke chocola. Goed zo! De regel geldt al sinds 2003....Proust vraagt de EC nu om een schriftelijke reactie en wil weten, of grote chocoladeproducenten ambachtelijke chocolatiers door de regel de markt uit kunnen jagen. Die laatsten kunnen immers wettelijk bedonderd worden door goedkoper spul. En hun baan en ambacht, daar gaat het om, dat moet veilig gesteld worden.

 

Hoe je aardappels vloeibaar kunt maken, ontdekte Andrew Dyhin, oprichter van Potato Magic. Afgelopen 12 jaar maakte hij diverse ‘’zuivelproducten’’ ermee; kaas, melk, vla en ijs. Met 96% aardappel....Hij wil een plantaardig alternatief voor reguliere zuivelproducten bieden en ook een oplossing voor honderdduizenden aardappels, die o.a. verspild worden in Australië, omdat ze niet aan de standaard voldoen. Duurzamer en beter voor de voedselzekerheid. Hoe hij ze precies ‘’vloeibaar’’ krijgt? Zegt ie niet. Maar het idee kwam vanuit observaties van ontwikkelingen in lab-apparatuur....De vloeibare rauwe aardappel wordt in blokvorm geleverd, kun je in blokjes snijden (kaas) of schaven (over pasta of in gnocchi). EN met zout en extracten kan het een melksmaak krijgen. Nu zoekt hij nog investeerders. Maar de grootste uitdaging is het winnen van het consumentenvertrouwen. Vloeibare aardappel klinkt nl. niet aantrekkelijk.

 

12-jarig Australisch jongetje was nagenoeg blind. Artsen wisten niet waarom, want ze onderzochten niet goed. Wat blijkt, hij leed aan vitamine-A-tekort. Hij at nl. vooral chips, cola, brood en kip. Vult goed, maar voedt niet. Nadat een specialist erachter kwam, schakelde hij over op een complete voeding. Hij kan weer zien.

 

Novel-foods....in 2016 heeft de EU al 63 nieuwe voedingsmiddelen toegelaten. Meestal worden ze een hype; Chia in 2009 eerst als hulpstof en 2013 als voedingsmiddel. Studies of ‘’bewezen’’ effecten ontbreken veelal, en dus mogen fabrikanten deze positieve werkingen niet via marketing aanprijzen. Nieuwe trends? Baobab: bindmiddel voor o.a. yoghurt, soep, sladressing of in drankjes, melkproducten en chocola; rijk aan vitamine C en ijzer. Of Sacha-Inchi-Noten; bevatten omega 3, 6 en 9. Voor in salades en smoothies of als dip. Noni? Geldt ruim 2000 jaar als dagelijks voedsel in Polynesië.  Een klein beetje sap dagelijks werkt wonderen....Micro-algen; komen zowel in zee, maar ook in zoetwater voor; zoals spirulina. Worden ook al in Europa verbouwd.  Magnolia dan?  In de Traditionele Chinese Geneeskunde wordt 1 soort al honderden jaren gebruikt. En zo voorts...

 

Vanaf vlg. week verkopen Plus en Coop A2 melk. Komt van ‘’oerkoeien’’ wie’t wil geloven. De iets afwijkende DNA-opbouw geeft melk met iets andere eiwitstructuur. Het lichaam breekt gewone melk A1 anders af dan A2 melk. En kan dus goed zijn voor mensen die lactose-intolerant zijn of darmklachten krijgen door melk. Duurder natuurlijk, die speciale melk. Alternatieven tot nu toe? Soja- of geitenmelk. Oh ja, Niet te gebruiken bij koemelkallergie of glucose-intolerantie. Slimme marketing dus.

 

Nee maar, Emmi wil in 2017 de all-in-one kaasfondue in Zwitserland introduceren. Huh? In Zwitserland, het land van de echte, enige kaasfondue????? En toch wil het Zwitserse Emmi – producent van melk- en zuivelproducten – de stagnerende verkoop van zuivel in eigen land een boost geven. Vorig jaar werd het product al op de markt gebracht in de VS, Engeland en ook NL. Bij de nieuwe variant kan de consument het fondue-potje verwarmen in de magnetron of oven. Met bijgeleverde warmhoudplaat en waxinelichtje heb je alles wat je nodig hebt, direct in huis. Puur gemak, aldus Emmi. Toch? En helemaal van deze tijd. Nou, de Zwitsers – ik dus ook – denken hier heel anders over. Echt kaasmengsel, met een caquelon, dat is pas kaasfondue.