Over voedsel

Teveel zout, food trends 2017

Het RIVM deed een te kleine steekproef over toegevoegd zout. Aldus hoogleraar Geleijnse (Uni Wageningen). Foodlog rekende eerder voor, dat de zoutreductie die de NL levensmiddelenindustrie heeft doorgevoerd, amper enig vaststelbaar resultaat opleverde. Het RIVM concludeerde in opdracht van het VWS kort daarop hetzelfde. Oh ja, niet zout, maar suiker zou de bloeddruk verhogen. En de NL supermarkten/detaillisten stellen, dat de oorzaak niet te herleiden is tot het gehalte aan zout in producten. Nee, echt niet, he? Administratief is het zoutgehalte in levensmiddelen tussen 2011 – 2015 gedaald met 6,8%. En wellicht strooit u, beste consument, nog wat extra zout erop! Want als te snel het zoutgehalte vermindert wordt, strooit de consument gewoon bij, want die is het gewend, nietwaar? En natuurlijk sloot de FNLI, de koepel van levensmiddelenproducenten zich bij deze conclusie razendsnel aan. Grote vooruitgang, maar niet echt zichtbaar roept men.

Ja, ja, kletskoek is het. Met teveel zout. Want burgers compenseren zoutarme producten/maaltijd niet met bijstrooien. Aldus Geleijnse. En fabrikanten kunnen best nog een tandje toeleggen. Door b.v. natrium te vervangen door kalium, toevoeging van smaakversterkers en natriumbolletjes met hoge zoutintensiteit. Zo, da’s even ongezond advies! Minder, niet meer troep in het eten! Ach en natuurlijk, was Lena dat even vergeten....importproducten en consumpties buiten de deur jagen de zoutconsumptie natuurlijk op en zo wordt het ‘’goede werk’’ van de industrie weer teniet gedaan...En of de ‘’betrouwbare’’ gegevens van het RIVM gebruikt gaan worden voor officiële conclusies en voedingsadviezen? Vast...Ook al waren de steekproeven te klein.

 

Nieuwe foodtrends voor 2017 zijn alweer in de maak....Hier volgen er een paar;

-Meer groentes: o.a. veggieburgers, of groente-vleeswaren. Maar ook lichter en verser eten. En vooral kleurig

Instagram als identiteit; fotos van ons eten worden onderdeel van onze identiteit dus...

Ijskunst: minder gezonde freak-shakes die met cake, koek en snoep transformeren tot kunstwerken. Advies Lena; kijken, niet opeten

Koffie drinken in een boekhandel, lunchen in een kledingzaak of eigen Kellogg’s cornflakes restaurant openen = merk met eigen restaurants dus

Nederlander blijft liever nuchter en normaal en zal niet zo snel aan voedselhypes mee doen.

En dan heeft de FoodPeople nog een mooie Infographic; of te wel mooi in een plaatje verwerkte food trends voor 2017: https://thefoodpeople.co.uk/infographics/food-beverage-trends-2016-17

En de Food Industrie bereidt zich natuurlijk ook voor: http://www.gulfood.com/Content/Easy-as-ABCAnything-But-Cola

Nog meer superfoods..jawel... http://www.independent.co.uk/life-style/food-and-drink/5-superfoods-youve-never-heard-of-a7412041.html

 

McDonalds gaat een nieuw pad om en komt voor het eerst met een met Nutella gevulde burger. Gatsie. Kan alleen in Italië, overigens. De ‘’Sweety con Nutella’’ gaat over de McD toonbank vanaf nu; zacht broodje, vlees en zoetigheid.

 

Gerda Feunekes van het Voedingscentrum denkt dat ‘personalized nutrition’ over 10 jaar heel normaal is. Door nieuwe kennis en technologie verandert het eetpatroon en wordt het gemakkelijker gezond te eten. Personalized nutrition bij verschillende doelgroepen
Niet iedereen zal met een high tech armbandje rondlopen, maar persoonlijk advies zal steeds gebruikelijker worden. “Je zult zien dat er verschillende groepen ontstaan: de één wil graag lokaal eten, de ander onbewerkt en weer een ander focust zich op eiwitrijke menu's vanwege een sport. Dat kan, omdat voedingsinformatie steeds transparanter wordt. Je ziet steeds beter waar een product vandaan komt, hoe het gemaakt is en wat erin zit”, zegt Feunekes. Van Dooren ziet op het gebied van technologie nog meer kansen en mogelijkheden; ook om voedselverspilling terug te dringen. "Je hebt nu al technologie over hoe ze moeten koken en eten."