Over voedsel

Vol-bedonderd; miljoen liter sap uit 1 vrucht, sla....

Als je denkt, dat je met de keus voor volkoren-knäckebröd goed zit? Pech. Want niet alle knäcke is gemaakt van volkorenmeel. Oh nee? Nee. Aldus de Consumentenbond; 6 van de 10 onderzochte soorten blijkt een groot deel witte (geraffineerde, en dus nutteloze) bloem te bevatten. Potverdrie...De Consumentenbond verzoek de producenten hun samenstelling te wijzigen of de verpakking aan te passen. Koop je’t spul bij Albert Heijn, Aldi, Bolletje, Jumbo, Lidl en Plus, is het dus niet 100%  volkorenmeel. Waar bij brood de claim ‘’volkoren’’ alleen mag bestaan als er 100% volkorenmeel in zit, geldt dat niet voor ‘’bakkerijproducten’’, daar hoeft het maar 50% te zijn. Huh?

 

Ook zo’n fan van voorgesneden, verpakte sla? Denk dan nog eens na voordat je weer zo’n zakje pakt. Uit een Britse studie blijkt, dat Salmonella en E.coli welig welig tieren in deze zakjes. Ook in de koelkast groeien die onleukers vrolijk en snel door. En uitvoerig wassen verwijdert ze niet. En hoe langer ze in’t zakje zitten – just – des te meer zijn er hiervan. Dus eet het zo snel mogelijk op, is het advies. De Spanjaarden hebben iets anders hiervoor bedacht; een zwakke bleek-water-spoeling. Eet smakelijk.

 

Nee, dan liever rode bietjes; je kunt ze rauw, gekookt, gestoomd, gebakken eten, als salade, voor sap, als soep of in risotto en natuurlijk als lekkere groentebijlage of als ‘’hulpje’’ bij het marineren van zalm of het kleuren van pasta....Niet alleen lekker, maar voora l gezond. Vanwege de kleurstof Betaine. Die is goed voor ons immuunsysteem, bevat veel vitamine C, selenium en zink. Goed tegen griep, verkoudheid en ander gedoe. En ook de bladeren zijn niet te versmaden (mits vers natuurlijk); ze bevatten 6x meer vitamine C als de knol zelf en hebben tevens een hoger gehalte aan calcium, magnesium en andere vitamines.  Foliumzuur is ook volop aanwezig, en dat beschermt hart/bloedvaten; verlaagt de bloeddruk en zorgt voor betere doorbloeding. En zo is er nog veel leuks te vertellen over dit gezonde, lekkere knolletje. Advies? Zet het vaker op tafel; smullen!

 

Wij zijn net begonnen aan het dagelijks persen van sinaasappels; vers, en de pulp wordt ook meegedronken. Nu wil het Limburgse bedrijf Isobionics beweren, van 1 sinaasappel miljoenen (jawel, MILJOENEN) liters sap te kunnen maken. Het haalt de smaakstof valencene eruit en voegt natuurlijke stoffen zoals water, suiker en gist toe....Het proces zou dan gelijk zijn als wat in de sinaasappel plaatsvindt. Natuurlijk. Omdat dit de productiviteit van ‘’natuurlijke’’ processen sterk verbetert, kan je wel 50% besparen op de kosten! Ook sap van andere citrusvruchten wil men zo technologisch-natuurlijk ontwikkelen.  Ach....er zit vlg. Lena maar een paar kleine schoonheidsfoutjes hieraan: waar blijven de vezels en de goede stofjes? Nee, geef ons maar eerlijk, volsappige, echt rijpe, bio-sinaasappelen. Daar proef je de zon en het smaakt; en het is lekker en gezond.

 

Chocolade liefhebbers opgelet: chocolade is goed voor u en reduceert het risico van diabetes en hartinfarct. En het is nog goed ook voor de hersens. Aldus een nieuwe studie van de Uni van Maine.

 

De top sterrenkoks van Spanje, de gebroeders Roca, willen klimaatverandering bestrijden via duurzaam koken. Daarvoor hebben ze zich aangesloten bij het Duurzame ontwikkelingsdoelenfonds SGD van de VN. Eten moet geen bedreiging voor duurzaamheid zijn, maar een bron van meer duurzame ontwikkeling, heet het. De komende maanden komen ze met een Recipe4Change uitdaging; nieuwe duurzame recepten worden dan gedeeld. Natuurlijk voorzien van tips, zoals verminder voedselafval, verbruik niet onnodig veel energie, gebruik water efficiënt, en recycle.