Over voedsel

Gesjoemel, fijnstof en gezonde noten

Voor wie het nog niet wist...gefermenteerd voedsel (= yoghurt, zuurkool, kimchi, kefir en zo) is puik voor onze darmen! Aldus het BBC-programma Trust me, I'm a doctor'. Vrijwilligers aten ‘’darm bevorderend’’ dieet. Met probiotica-drankjes uit de supermarkt. 0 effect. Anderen aten probiotische vezels (prei, ui, aardperen etc). Daar ontwikkelde de darm al gunstige bacteriën voor de darmgezondheid. Groep 3 dronk kefir. Met de grootste diversiteit aan bacteriën in de darmen. Het effect van zelfgemaakte of traditioneel bereide gefermenteerde producten bleek het grootst. Pech voor commerciële troep. Daar vind je nauwelijks of geen bacteriën.

 

Fabrikanten zijn niet eerlijk als het gaat om juiste declaratie op etiketten van suiker, vet en zout. Aldus de Consumentenbond. What’s new, pussycat? Alleen informatie ‘’na bereiding’’ verstrekken, is belazerij....want het gaat om 100gram onbereid product....Heinz, Jumbo en Nestlé vermelden al wel de voedingswaarde per 100 gram onbereid product op de verpakkingen. De Consumentenbond heeft andere fabrikanten verzocht hun goede voorbeeld te volgen. Ach, en natuurlijk belooft ‘’men’’ weer beterschap. Tot over een jaar...?

 

Geroosterd, gezouten, als basis in bakmengsels of zo uit de schil; noten zijn gezond. Aldus de Friedrich Schiller Uni te Jena/Duitsland. En…noten kunnen zelf de groei van kankercellen belemmeren…. https://www.sciencedaily.com/releases/2017/02/170206084702.htm?utm_source=feedburner&utm_medium=email&utm_campaign=Feed%3A+sciencedaily%2Fplants_animals%2Ffood+%28Food+News+--+ScienceDaily%29

 

Ook zón fan van wokken i.p.v. mokken? Nou, dat zou wel eens schadelijker kunnen zijn dan wandelen langs de A13 in de spits. Aldus het TNO. Dus moet de bouwregelgeving voor afzuigcapaciteit aangepast worden. Je leest het goed. Want er is een hogere fijnstofconcentratie aangetroffen bij onderzoek in 9 (negen...) woningen, een paar uur na het koken. Braden van vlees en wokken van groente zijn de boosdoeners. En die fijnstof is slecht voor longen, hart/bloedvaten en zo. Potverdrie toch. En zeker als je ook nog in een open keuken kookt! Afzuigkappen missen voldoende capaciteit, om de gevaarlijke goedjes af te zuigen (minstens 300 m3/uur; bouwregeling geeft 75 m3/uur aan). Fijnstof eruit, maar energiezuinigheid behouden. Da’s de strategie nu. Jaja...

 

Vanaf maart kun je in Japan Coca Cola kopen met 5% voedingsvezel (dextrine) en met zonder suiker. GEZOND! 1 flesje/dag laat je lijf minder vet opnemen. DRINKEN DIE ZOOI. Men wil daarmee inspelen op de groeiende gezondheids-trend in Japan. Pepsico verkoopt al sinds 2012 vezel verrijkte Pepsi Special....

 

Suikergehalte in Europese Frisdranken daalde sinds 2000 gemiddeld met 12%, en zal tot 2020 nog eens met 10%| afnemen, belooft de Europese koele van frisdrank-/waterproducenten UNESDA. Belgische frisdranken bevatten dan zelfs  25% minder aan suiker. Aldus de Belgische koepel VIWF. Omdat daar een CC-onderzoekscentrum gevestigd is. Echt wel. Want zo is België dus vaak ene proefterrein voor nieuwe, suikerarme dranken. Oh, wauw, daar mag je wel blij mee zijn!   En Belgen geven overigens de voorkeur aan waters met een smaakje, en light-drankjes, meer als andere Europeanen. Zo, dan weten we dat ook weer.

 

Gatsie, sinds 2014 verkoopt Coca Cola overigens naast frisdranken ook melk. Fairlife om precies te zijn; lekkerder – en vooral duurder. En nu komt er een kindervariant: Superkids. Met een gepatenteerd filterproces om de melkcomponenten (water, botervet, eiwit, vitamines, mineralen en lactose) te scheiden. Om ze vervolgens in andere concentraties weer samen te knutselen tot lactosevrije melk met meer eiwit en calcium, met minder vet en suiker....En lusten ze dit niet? Is er nog Superkids chocomel. Wauw.

 

Volkoren granen; prima voor je spijsvertering. En ze verbranden ook nog eens meer kcal (= een halfuurtje wandelen dus); darmgezondheid en immuunsysteem vaart er wel bij. Nou, dan eet je toch nooit meer geraffineerd (industrieel) graanspul?

 

Vorige keer schreef ik over arseen (en kwik) in rijst...Oeps. Ik zou uitzoeken, hoe dat met ‘’onze’’ Spaanse rijst zit. Zo dus: het zit goed. Als ie tenminste komt uit het meditterane gebied, en uit Aragon en Navarra. ‘’Onze’’ rijst staat niet op de risico-lijst. http://www.mamabio.es/como-quitar-arsenico-al-arroz/ En de WHO( meldt, dat de hoogste gehaltes te vinden zijn in rijst uit  Argentinië, Bangladesh, Chile, China, India, México en de VS.  Overigens vind je arseen/kwik ook in besmette vis, schaal/schelpdieren, vlees, gevogelte, melkproducten en sommige granen. Mijd exotische rijstsoorten (zoals Basmati, Thaise Jasmijnrijst of wilde rijst uit India, China en de VS.