Over voedsel

Stoplicht-nep, interval-vasten

717 Canadese artsen en voedingswetenschappers pleiten voor een radicale herziening van de Canadese voedingsrichtlijn. Ze zien een verband tussen de aanbevelingen van 40 jaar geelden om minder vet en meer koolhydraten te eten en de wereldwijde explosie van type 2 diabetes, obesitas en andere voeding gerelateerde ziektes. Er is geen goed ondersteunend bewijs voor dit advies, die zijn gebaseerd op Amerikaanse voedingsrichtlijnen. Maar ze deugen niet. Aldus Foodlog.

 

Als je dan toch teveel feest-kilo’s kwijt wilt raken....is dit wellicht een gezonder alternatief: Interval-vasten... 3x/dag eten, af en toe een snackje, blijkt vanuit evolutionair standpunt gezien, absurd, aldus wetenschappers van o.a. het National Institute on Aging, Baltimore. Het lichaam is van nature op vasten ingesteld. 16 uur zonder voeding is juist wel gezond. De nieuwste inzichten – aldus wetenschappers in o.a. de VS, menen, dat interval-vasten een goede manier is. Men eet normaal, maar soms beperkt men zich tot een paar uur geen eten (4 – 24 uur). Langere pauzes zonder eten stimuleren het lichaam om reserves aan te spreken (suikers/glycogeen en vetten). De stofwisseling wordt flexibeler en verbrand meer vet en koolhydraten. Simpel vol te houden is de 16 uur regel: zonder ontbijt of vroeg het avondeten; een makkie http://www.faz.net/aktuell/stil/leib-seele/mit-intervall-fasten-gesund-und-ohne-jojo-effekt-abnehmen-14068976-p2.html (overigens stond in Der Spiegel op 9/1 een dergelijk verhaal, maar voor toegang moet je betalen).

 

Het stoplicht-systeem – jarenlang verzette de voedingsindustrie zich tegen deze simpele herkenning bij levensmiddelen voor suiker, zout en vetten. Maar sinds kort willen Nestle, Coca-Cola, Unilever en nog wat andere grote spelers op de markt bij de EU pleiten voor een kleurensysteem...Helaas blijkt dit weinig te maken te hebben met de oorspronkelijke visie erachter...Want de modellen laten wel even een ander plaatje zien. Foodwatch is erin gedoken. En een Nutella – als voorbeeld – dat vooral suiker en (slecht) vet bevat, wordt zo een halfweg gezond broodbeleg. Want de rode stip (teveel suiker, zout, vet) zou dan een gele worden, die ‘’net acceptabel’’ betekent. Huh? Hetzelfde valt ineens op bij Funnyfrisch-Chips, Tuc-crackers,  Becel Margarine en Cini-mini ontbijtvlokken... waar het originele ‘’stoplicht’’ de waardes berekend per 100 gr of 100 ml rekent de industrie ineens op basis van portiegrootte. Maar wat precies een portie is? Dat bepalen ze zelf. Een Lion-chocho-reep is dan b.v. 30 gram. Onrealistisch, want ze worden verkocht per 42 of 65-gram repen...Geweldig, zoals de industrie ons weer probeert te bedonderen. En ons doen geloven, dat ze gezondere producten maken dan het in werkelijkheid is. Nieuwe Europese standaard? Daar willen ze naartoe. Dat laten we toch niet toe? http://www.sueddeutsche.de/wirtschaft/nahrungsmittelbranche-wie-die-industrie-die-lebensmittel-ampel-veraendern-will-1.3813822

 

 

Zowel Dash (dietary-approaches to stop hypertension) als het Meditterane dieet zijn de meest gezonde opties voor ons mensen. Beide dragen bij aan een langere levensduur. Nieuwe diëten zoals het ketogene dieet (minimale koolhydraat- en eiwitinname en een verhoogde vetinname) en het nutriarian dieet met nadruk op plantaardig eten en superfoods, komen op de 15e plaats. Wil je vooral gewicht kwijt? Dan ben je volgens de experts nog altijd het beste af met het Weight Watchers-dieet https://www.foodlog.nl/artikel/dash-moet-mediterraan-dieet-als-beste-naast-zich-dulden/